Виставка "Освіта Запорізького краю"


Провідна педагогічна ідея досвіду   полягає у використанні інтерактивних форм і методів роботи на уроці, де моделюються реальні життєві ситуації, пропонуються проблеми для спільного вирішення, застосовуються рольові ігри. Через використання інтерактивних форм і методів роботи я намагаюся формувати життєві компетентності учнів, розвинути творчу особистість, допомагаю виробити її власні цінності, активну життєву позицію.

          Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду

          Особливості XXI століття вимагають від сучасної школи формування молодої людини, високоосвіченої, суспільно активної, творчої, конкурентоспроможної, яка не тільки багато знає, а й використовує знання як життєвий інструмент; не тільки виконує команди, а й генерує нові ідеї, приймає нестандартні рішення, вміє критично мислити, володіє комунікативними здібностями, використовує свій потенціал для самореалізації, відповідно ставиться до життя, впевнено відповідає на виклик нового тисячоліття.
Зміни життя в сучасному світі вимагають і змін мети та призначення сучасної освіти. Знижується функціональна значущість і привабливість традиційної організації навчання, передача «готових» знань від викладача  до слухача перестає бути основним завданням навчаль­ного процесу.
        Сьогодні, як ніколи раніше, перед школою стає проблема виховання свідомої людини, з достатньо сформованими компетентностями, які дають їй змогу успішно виконувати будь-які життєві та соціальні ролі, бути творцем свого життя, активно інтегруватися в українське та європейське суспільство.
        Важливо викликати інтерес до навчальної теми, перетворювати  аудиторію пасивних спостерігачів на активних учасників заняття, навчити способів  практичного застосування отриманої інформації у повсякденному житті. Реалізувати зазначені завдання покликана інтерактивна модель навчання.
       Науково-теоретична база досвіду
       Ідею впровадження інтерактивних технологій в практику навчання розробили            О. Пометун, О. Данилевська, Л. Пироженко, Л. Божович, М. Гамезо О. Забужко,  І. Надільний, Т. Драгунова, Д. Колесов, та інші. Ці вчені обґрунтували доцільність використання активних форм і методів роботи для активізації пізнавальної діяльності учнів, поліпшення успішності дітей, підвищення рівня навчальної мотивації. Інтерактивне навчання передбачає перетворення суперпозиції вчителя і субординізованої позиції вихованця у особистісно-рівноправні позиції, допомагає освоїти вміння вести соціокультурний діалог на основі розуміння, прийняття та визнання особистості. Відомі праці наступних авторів: Е.С. Полат, Дж. Д’юї, І.С. Сергеєва, І.Д. Звєрєва, С.Н.Глазичева, І.Т.Суравегіна, А.Д. Урсул, У.М.Степа, С.Макшинський.
      Стисла анотація досвіду
      В роботі розкрита  проблема використання широких можливостей  інтерактивних методів навчання в контексті реалізації компетентісного підходу  та розвиток креативних здібностей учнів шляхом застосування методу проектів на уроках біології. Інтерактивні методи, без сумніву, здатні забезпечити безпосереднє спілкування учнів, що сприяє формуванню комунікативної компетентності. Але, що важливо, вони ґрунтуються на навчанні у взаємодії, яка передбачає організацію спільної роботи, налагодження контактів задля розв’язання навчальних завдань і взаємонавчання, актуалізацію досвіду безконфліктних відносин. Усе це зумовлює цінність інтерактивних методів навчання в системі формування компетентностей.
    Саме інтерактивні форми та методи роботи дозволяють максимально підвищити ефективність навчально-виховного процесу, дають можливість створити такі умови, коли всі учні залучаються до активної, творчої пізнавальної діяльності, процесу самонавчання, самореалізації, вчаться спілкуватися, співпрацювати, відстоювати свою позицію. Результатом інтерактивного навчання є формування висококомпетентнісної особистості, яка володіє всіма життєвими компетентностями, в якої встановлені тісні зв’язки із суспільством, засвоєні його цінності, особистість добре підготовлена до життя в сучасному суспільстві. Саме така особистість зможе успішно само реалізовуватися в соціумі як свідомий громадянин, високий професіонал, здатний успішно функціонувати в сучасному суспільстві.
    Додається досвід застосування проектної діяльності. Участь у проектній діяльності дозволяє  розширити коло спілкування, комунікативне середовище учнів, а також набути навичок ділового спілкування, самостійної і групової роботи, спілкування в групі, подолання психологічних бар'єрів, що є необхідним для формування самоосвітніх компетенцій.
   Викладений матеріал повністю відповідає проблемі досвіду. Практична цінність дослідження полягає в тому, що його матеріали можуть використовуватися  на уроках біології,  в організації позакласної роботи з предмету. Загальна методологія деяких уроків може використовуватись учителями всіх предметів шкільного курсу.
    Результативність впровадження досвіду:
• підвищився інтерес до вивчення предмета;
• збільшилася кількість учнів, які виявляють бажають взяти участь у різних конкурсах та змаганнях;
   
Бути людиною - значить не тільки мати знання,
але й робити для майбутніх поколінь те,
що попередні робили для нас. 

Крістоф Ліхтенбер

Викладання біології пов'язане з використанням великого обсягу різноманітної інформації, що робить застосування комп'ютерної техніки особливо ефективним, оскільки дозволяє дуже швидко опрацювати цю інформацію і представити її у вигляді таблиць, схем, діаграм. Важливою рисою сучасного уроку біології є активна діяльність учнів.
 Це насамперед їх активність у навчанні, яка формується в процесі пізнавальної діяльності, свідомі і цілеспрямовані зусилля. Активізація пізнавальної діяльності  повинна  бути направлена не тільки на активне мислення, а й на підвищення ефективності уроку. Обираючи   різні форми і методи навчання найбільш раціональні для певного уроку, слід виходити з основного як  забезпечити активність учнів і високу якість знань у навчальному процесі.    
     Викладання біології пов'язане з використанням великого обсягу різноманітної інформації. Основне завдання  вчителя вплинути педагогічними методами на свідомість і поведінку учнів шляхом розвитку у них життєвих навичок, сприятливих для здоров’я, безпеки і гармонійного розвитку.
      І для того, щоб зробити урок сучасним, необхідно використовувати поряд із нетрадиційним методами навчання нові педагогічні методики, інтерактивні технології, і ніяк не забувати про такий помічник на уроці як комп'ютерні презентації, які сприяють підвищенню рівня зацікавленості предметом.    
Застосування інтерактивних технологій потребує старанної підготовки вчителя та учнів. Вони мають навчитися успішно спілкуватися, використовувати навички активного слухання, висловлювати особисті думки, вміти ставити запитання й відповідати на них.
Ефективність інтерактивних технологій залежить від уміння вчителя:
1) давати завдання учням для попередньої підготовки: прочитати, обміркувати, виконати самостійні підготовчі завдання;
2) відбирати для уроку або заняття такі інтерактивні вправи, які дали б учням «ключ» до освоєння теми;
3) під час інтерактивних вправ давати учням час подумати над завданням, щоб вони сприйняли його серйозно, а не механічно або «граючись» виконали його;
4) на одному занятті використовувати одну-дві інтерактивні вправи, а не їх калейдоскоп;
5) здійснювати спокійне глибоке обговорення за підсумками інтерактивної вправи, зокрема акцентуючи увагу й на іншому матеріалі теми, прямо не порушеному в інтерактивній вправі;
 6) проводити швидкі опитування, самостійні домашні роботи з різноманітних матеріалів теми, не пов'язаних з інтерактивними завданнями.
     Провідне місце серед таких методів, що знайдені в арсеналі світової та вітчизняної педагогічної  практики,  належить  сьогодні  методу  проектів.
    Метод проектів -  це система навчання, за якої учні здобувають знання й уміння в процесі планування й виконання поступово ускладнюваних практичних завдань- проектів. Суть методу полягає в тому, що потрібно не формувати, а розвивати особистість  унів у процесі свідомо мотивованої індивідуальної діяльності в групі для розв'язання спільного завдання. Основою проектного методу є виконання різних навчальних і творчих проектних завдань. Тематика розробляється вчителем з урахуванням вікових та індивідуальних   особливостей учнів.
Аналізуючи літературу  з  данного питання я дійшла висновку,  що  метод проектів  дозволяє:
1)    Розбудовувати творчі  задатки  кожного  учня,  оскільки  учень  сам вибирає форми й методи дослідження й фіксування результатів;
2)    розвивати    критичне мислення, навички пошуку відповідей й прийняття рішення;
3)    зробити навчання значимою частиною діяльності кожного учня, адже учень  бере активну  участь  в отриманні та застосуванні знань;
4)    інтегрувати  знання  учня  по  різних  дисциплінах,  показати  їхній взаємозв'язок;
5)    реалізувати потреби кожного учня у самовираженні й самореалізації;
6)    диференціювати  процес  навчання,  оскільки  кожний  учень  може вибрати в проекті той рівень і той вид діяльності, який йому більш до душі або краще виходить;
7)    реалізувати ідеї  компетентнісно-орієнтовного  й  індивідуально-орієнтованого  навчання.         
Провідна ідея мого  педагогічного  досвіду  - активізація пізнавальної діяльності учнів шляхом  використання методу проекту для формування ключових компетенцій школярів та підвищення рівня їх навчальних досягнень.
     Оскільки    сучасна  школа  повинна  допомогти учням відчувати  себе впевненими на ринку  праці,  вміти адаптуватися  до  соціальних змін і  криз  у суспільстві,  бути  психологічно стійкими,  розвивати здатність  до самоорганізації  я спрямувала свою діяльність на вирішення наступних задач:
*    забезпечити високий рівень  знань  випускників, уміння самостійно набувати і застосовувати їх на практиці;
*    розвивати кожного  учня  як  творчу  особистість,  здатну  до практичної роботи;
*    залучати кожного учня до активної пізнавальної діяльності;
*    формувати навички пізнавальної  і  дослідницької  діяльності, розвивати критичне мислення;
*    формувати в учнів цілісну картину світу;
 грамотно працювати з інформацією.
Метод проектів є однією з технологій, яка забезпечує особистісно-орієнтований напрямок навчання та виховання, так як він практично вбирає в себе також інші сучасні технології, наприклад такі як навчання у співробітництві. На відміну від інших технологій, які практикуються в школі, проектна методика дає вчителю можливість включити учнів у реальнее спілкування, найбільш насичене контактами, яке базується на дослідницькії діяльності, на співпраці, та побачити реальні, а не лише отриманні в ході гри результати своєї роботи.
Проектна робота – вид роботи (переважно в групах), метою якої є підготовка кінцевого продукту  – альбому, мультимедійної презентації Microsoft PowerPoint, виступу, відеоролика, листівки, статті, і т.д. Мета цього виду роботи – дати учню можливість виконати незалежну роботу, побудовану на знанні предмету та уміннях і навичках, здобутих упродовж певного періоду вивчення теми. Проектні роботи ідеальні для різнорівневих груп, оскільки кожне завдання може бути виконане учнями, що мають різний рівень підготовки.
Крім цього, маючи такі засоби навчання, можна проводити повноцінні уроки з біології поза кабінетом або в кабінетах без спеціального обладнання: мікроскопів, мікропрепаратів, демонстраційного стола, водопроводу, що дає змогу розширити можливості під час проведення уроків хімії в інших навчальних кабінетах, забезпечуючи «мобільність».
Серед величезного різноманіття навчальних мультимедійних систем умовно можна виокремити засоби, які є найбільш ефективними:
1) комп’ютерні тренажери;
2) автоматизовані навчальні системи;
3) навчальні фільми;
4) мультимедія-презентації;
5) відеодемонстрації.  

    
Розвитку пізнавальної активності учнів на уроках біології сприяють лабораторні досліди, практичні роботи, семінарські заняття.
Використовую такі інтерактивні вправи:
«Мозковий штурм», «Мікрофон», «Дискусія», «Криголам», «Метод прес», «Капелюх скарг і пропозицій»; різні ігрові методи: «Капелюшна дискусія «за» і «проти»», «Акваріум», «Евристична бесіда», «Аукціон ідей», «Активізуюча вікторина», «Точка опори», «Метод спроб і помилок», «Експрес-тест», робота в парах, в групах, знайди помилку, хрестики-нулики, склади правила.
Вправа «Мозковий штурм» використовується при вивченні нового матеріалу, або для його закріплення. Перед учнями ставиться проблемне запитання і пропонується знайти відповідь, узагальнити вивчене. Наприклад, під час вивчення теми «Сенсорні системи нюху і смаку» учням пропонується під час мозкового штурму: першій групі – Скласти таблицю класифікації запахів і пояснити її, а другій групі – Скласти таблицю класифікації смаків і пояснити її. Виконане завдання обговорюється, систематизується, удосконалюється. Під час вивчення теми «Захворювання органів дихання та їх профілактика» методом «Мозкового штурму» вирішується проблема: як діють складові тютюнового диму на органи дихання? Під час виконання завдання учні розподіляються на групи по 5 - 6 чоловік і працюють з енциклопедіями, довідниками, науково-популярною та додатковою літературою, Інтернет - джерелами. Працюючи в групі вони знайомлять з інформацією товаришів і готують виступ відповідно до отриманого завдання. Взагалі, вправа «Мозковий штурм» використовується на уроках біології досить часто, практично на кожному уроці.
Вправу «Мікрофон» застосовую на етапі актуалізації опорних знань учнів або на етапі закріплення вивченого матеріалу. Він дає змогу кожному висловити свою думку з приводу чогось. Висловлені думки не оцінюються і не коментуються, під час виступу ніхто не має права перебивати, перепитувати. Наприклад:
11 клас. Тема «Вивчення мінливостві у рослин». Запитую учнів: «Яку закономірність модифікаційної мінливості ви встановили?»
Передаючи «символічний мікрофон, учні обґрунтовують власну відповідь.
Вправа «Капелюшна дискусія «за» і «проти». Це досить проста і цікава для учнів вправа, під час виконання якої практично кожен учень за досить короткий час повинен висловити власну думку з тієї чи іншої проблеми. Наприклад, під час вивчення теми «Біотехнології. Генна інженерія» учні лаконічно і чітко висловлюють думки щодо проблем клонування живих організмів. Цікаві думки під час дискусії висловлюють учні при вивченні теми «Докази еволюції». А чи потрібні нам знання про СНІД? (тема «Кров»); чи відбувається еволюція людини на сучасному історичному етапі? (тема «Еволюція людини»); чи можна стверджувати, що людина народжується талановитою? (тема «Обдарованість і здібності»). Можна поставити безліч цікавих для учнів питань, дати їм 2 капелюха, на яких закріплені слова «за» і «проти» і дозволити кожному бажаючому висловитися.
На уроках біології та в позаурочний час дуже корисно використовувати наступні педагогічні програмні засоби:
*    методичний комп’ютерний посібник «Електронний конструктор уроку. Біологія, 7 клас»; видавнича група «Основа»;
*    методичний комп’ютерний посібник «Електронний конструктор уроку. Біологія, 8 клас»; видавнича група «Основа»;
*    методичний комп’ютерний посібник «Електронний конструктор уроку. Біологія, 9 клас»; видавнича група «Основа»;
*    педагогічний програмний засіб «Біологія, 10 клас»; ТОВ «Вівере Бене 2», 2011;
*    електронний навчально-методичний комплект «Біологія для загальноосвітніх навчальних закладів, 8 клас»; ТОВ «Вівере Бене 2», 2011;
*    програмний педагогічний засіб «Електронний посібник. Біологія 8-9. Людина»; Інститут проблем штучного інтелекту МОН і НАН України, 2003 та ін.
Ці та інші електронні посібники допомагають вирішити наступні дидактичні завдання:
*    засвоїти базові знання з предмета;
*    систематизувати засвоєні знання;
*    психологічно налаштувати на атмосферу іспиту;
*    натренувати відповідати на найбільш каверзні питання;
*    сформувати навички самостійної роботи з навчальним матеріалом з використанням ІКТ;
*    сформувати навички самоконтролю;
*    сформувати мотивацію до навчання в цілому і до біології зокрема, надати навчально-методичну допомогу учням в самостійній роботі над навчальним матеріалом;
*    забезпечити зручне освітнє середовище і можливості самостійного вибору в пошуку і використанні джерел інформації, тобто підготувати учня до іспиту в найкоротші терміни, попутно сформувавши у нього масу корисних загальнонавчальних навичок.
Переваги мультимедійних технологій, в порівнянні з традиційними, різноманітні: наочне подання матеріалу, можливість ефективної перевірки знань, розмаїття організаційних форм у роботі учнів і методичних прийомів у роботі вчителя.


ВИСНОВКИ

 

Отже, ми з'ясували суть деяких інноваційних технологій навчання. Зрозуміло, що використовувати їх на уроці слід тільки в тому разі, якщо вони є методично виправданими.
Застосування всіх видів інтерактивних, аудіовізуальних і екранно-звукових засобів навчання спрямовано на підвищення позитивної мотивації учнів до вивчення предметів. Це веде до активації пізнавальної діяльності учнів, розвитку їх мислення, формуванню активної позиції особистості в сучасному інформатизованому суспільстві. Використання вказаних засобів забезпечує розвиток творчих здібностей учнів і бажання продовжити самостійну роботу.


ЛІТЕРАТУРА
 

1.     Бех  І.Д.  Особистісно  зорієнтованевиховання  :  науково-методичний пособник / І.Д. Бех. – К. : ІЗИН, 1998. 
2.     Бычков А. Метод проектов в современной школе. – М., 2000
3.     Бурков В.Н., Новиков Д.А. Как управлять проектами. – М., 1997
4.     Взаємонавчання  учнів. Метод Рівіна. Упор. І Рожнятовська.  К., В.. «Шкільний світ». 2006
5.     ГалицькийО.Навчаємо  і  виховуємо /Проектна діяльність у  школі/О.Галицький. – К. : Шк. світ, 2007.
6.     Енциклопедіяпедагогічних  технологій  та  інновацій  /  Автор  -  укладач
Н.П. Наволокова.  –  Х.  :  Вид.група  "Основа",  2009..  –  (Серія  "Золота педагогічнаскарбничка").
7.     Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід: Метод. посіб./Авт.- укл. Пометун О., Пироженко Л.- К.: А.П.Н.,2002
8.     Кларин М.В. Инновации в мировой педагогике: обучение на основе исследования, игры, дискуссии. Анализ зарубежного опыта. – Рига,1995
9.     Концепція загальної середньої освіти (12-річна школа):http://www.mon.gov.ua/education/average
10.                     "Національна доктрина розвитку освіти": http://www.mon.gov.ua/education/average
11.                     Нікітіна  Ю.,  Онопрієнко О.  Працюємо  за  проектом  “Екологія”  // Екологічневихованнявшколі / упор І. Васильченко, О. Кондратюк. – К. : Ред. загальнопед. газ., 2005.
12.                     Полат Е.С. Как рождается проект. – М., 1995
13.                     Пометун О., Пироженко Л. «Сучасний урок: інтерактивні технології навчання». Київ. «А.С.К.»  2004
14.                     Проектна діяльність  у школі / упорядник М. Голубенко.  – К.: Шкільнийсвіт, 2007.
15.                      Сергеев  И.С.  Как  организовать  проектную  деятельность  учащихся: Практическое пособие для работников общеобразовательных учреждений. – М.: Аркти, 2004.
16.                     Сиротенко Г.О. «Сучасний урок: інтерактивні технології навчання». Х., «Основа». 2003.
17.                     Сиротенко Г.О. Шляхи оновлення освіти. Науково-методичний аспект: Інформаційно-методичний збірник. - Х: Видав. гр. «Основа», 2003
18.                      Скарлато Г. Захоплююча географія .К., Альтерпрес. 1998
19.                     Тагліна О.В. Метод проектів на уроках біології. Х., Ранок. 2009

Портфоліо
Урок
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3





Комментариев нет:

Отправить комментарий